Friday, July 09, 2010

PESTA KAAMATAN KAMPUNG RANTAI ROSOK

Perayaan pesta kaamatan di DUN Tempasuk yang sempat saya hadiri pada tahun ini mendapat sambutan yang begitu baik. Penglibatan masyarakat kampung khusnya golongan petani dan generasi muda amat menggalakkan. Keadaan ini dapat kita lihat daripada jumlah kehadiran beribu-ribu rakyat turut serta bagi meraikan pesta pada tahun ini.

Mungkin Ini adalah disebabkan para petani sudah mula terasa impak pembangunan khusnya dari segi pembangunan ekonomi yang sedang rancak dilaksanakan dikawasan mereka menyebabkan mereka sudah mula bergembira dan turut serta dalam meraihkan perayaan pesta kaamatan yang disambut pada setiap tahun.

Kommitmen kerajaan dalam memberikan pembangunan kepada rakyat bukanlah merupakan janji-janji kosong, tetapi ianya sudah mula terasa dan kelihataan. Rata-rata rakyat mengatakan seolah-olah mereka seperti mimpi melihat Projek Pembangunan yang sedang rancak dilaksanakan dimerata-rata tempat di kawasan DUN Tempasuk.

Di Daerah Mengundi Rosok ini sahaja, menaik taraf Jalan Raya yang sudah sekian lama dipohon oleh mesyarakat kampung semenjak kerajaan PBS lagi kini sudah siap dilaksanakan, bangunan baru SK Rosok sedang dalam pembinaan. Begitu juga kemudahan yang lain seperti Air dan Letrik.

Dari segi pembangunan ekonomi berasakan pertanian, kerja-kerja pembinaan jalan raya menuju kawasan sawah padi, pembersihan parit, menaik taraf pengairaan dan saliran sedang rancak dilaksankan, ada yang sudah siap, ada yang sedang dilaksanakan, ada yang sedang dalam kajian. Walaupun Projek Jelapang Padi baru bermula namun para petani sudah mula terasa kesannya. Projek Agropolitan untuk membasmi kemiskinan, berasaskan tanaman getah seluas 2,000 ekar di kawasan ini, sebahagian dari pakej projek ini sudah di tender dan akan dilaksanakan pada bila-bila masa sahaja.

Ini semua membuktikan kerajaan barisan Nasional Komited dalam usahanya membangunkan masyarakat luar bandar melelui pelbagai program pembangunan baik dari segi kemudahan asa, pendidikan dan peningkatan ekonomi rakyat.

Selaku wakil Rakyat tentunya saya amat bangga melihat perkembangan ini, saya mengharapkan agar rakyat terus menunjukkan komitmen dalam usaha meningkatkan ekonomi dan menyokong penuh usaha kerajaan untuk membasmi kemaskinan di negara ini.





0 comments:

Post a Comment

About This Blog

  © Blogger template The Business Templates by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP