Monday, June 21, 2010

MERASMIKAN PESTA KAAMATAN ANJURAN PERSATUAN TOBILUNG BERSATU SABAH (TOBISA)

Hari ini 28hb mei 2010, saya merasmikan Perayaan Pesta Kaamatan yang dianjurkan oleh Persatuan Tobilung Bersatu Sabah (TOBISA) diadakan di Rumah Kebudayaan Tobilung Kg. Timbang Kota Belud.

Dalam ucapan Presiden (TOBISA) En Muji Nc Ampau juga merupakan Jurutera Daerah JKR Daerah Pitas dan juga Ketua Bahagian Upko Kota Belud, beliau mengucapkan terima kasih kepada saya dan Kerajaan Barisan Nasional kerana telah meluluskan peruntukan Jalan Raya daripada Kg Timbang menuju ke kg. Dudar di mana kebanyakan penduduknya terdiri daripada suku kaum Tobilung. Dengan siapnya Jalan Raya ini nanti, bukan saja ianya memberi kemudahan prasarana yang lebih selesa kepada rakyat tetapi dalam masa yang sama ianya akan turut membangunkan sosio ekonomi rakyat, oleh kerana YB kita ini mempunyai agenda yang cukup jelasa dalam perjuangannya untuk meningkatkan ekonomi rakyat dan sekali gus mengeluarkan rakyaat daripada belenggu kemiskinan melelui projek ekonomi seperti Jelapang Padi dan Agropolitan Kota Belud. Saya harap YB dapat melihat potensi daerah mengundi dudar ini daripada sudut pembangunan ekonomi.

Jalan Raya ini, saya telah umumkan kelulusannya pada tahun lalu ketika merasmikan perayaan yanga sama dan di tempat yang sama, memandangkan peruntukan Jalan Raya ini sudah lama di tunggu oleh penduduk beberapa kampung yang terlibat. Sekarang mereka merasa lega kerana Jalan Raya yang dimaksudkan itu telahpun mula dilaksanakan pada bulan april yang lalu dan dijangka siap pada tahun hadapan dengan peruntukan sebanyak 37 juta. Saya juga telah memberi keutamaan projek sambungan Jalan Raya Dudar, Taburan, Mendawang dalam pelaksanaan projek NKRA
.



Posted by Picasa

Read more...

Sunday, June 13, 2010

PROGRAM KOMUNITI BESTARI KG. JAWI-JAWI KOTA BELUD

Baru-baru ini saya merasmikan Program Komuniti Bestari dan Program Khidmat Komuniti bersama PLKN kg. Jawi-Jawi Kota Belud.

Antar pengisian program ini ialah Perasmian IT Desa dan penyerahn Komputer dari Jabatan Penarangan Kota Belud, saya juga turut menyumbang sebuah komputer untuk keperluan penduduk kampung. Selain daripada itu Gotong Royong dan Sukaneka turut di adakan bersama penduduk kampung dan PLKN Kota Belud.

Hadir sama dalam majlis ini, En Azman Sipan Pegawai Penarangan Bahagian Pantai Barat Utara (PBU), ASP Wan Kim Guan, Timbalan Ketua Polis Daerah Kota Belud, En. Durahim Hj Jaman Pegawai Penarangan Daerah Kota Belud, En Marali Hj Adim Pengerusi Komuniti Bestari Kg Jawi-Jawi, En Siang Sibin CDO Kawasan Tempasuk dan Pemimpin-Pemimpin Masyarakat.


Read more...

PESTA KAAMATAN 2010 PERINGKAT ZON 2 KAMPUNG BANGKAHAK KOTA BELUD.

Hari ini 15 hb may 2010, saya merasmikan Pesta Kaamatan Peringakat Zon 2 gabungan 4 buah kampung ia itu Kg. Bangkahak Nayasan, Kg. Bangkahak Lama, Kg. Bangkahak Baru dan kampung Bangkahak Sunsum di dewan kampung Bangkahak Kota Belud.

Hadir sama dalam majlis ini ia lah En Siang Sibin CDO Kawasan Tempasuk, En James Bagah Naib Presiden KDCA Sabah, En Aman Sirom Sembuna AMT KDCA Sabah, En Awang Daud Kati AJK Umno Bahagian Kota Belud dan Pemimpin-Pemimpin Masyarakat.








Read more...

PROGRAM BOMBON (TAGAL) SUNGAI KAMPUNG LINAU

Pada bulan yang lalu, saya telah Merasmikan Program Bombon (Tagal) sungai kg. Linau Kota Belud. Programe ini dianjurkan oleh jawatan kuasa bertindak gabungan dua buah kampung ia itu kg. Linau dan kg. Gunding.

Dalam Majlis ini, sebanyak tiga ribu anak ikan daripada Jabatan Perikanan Daerah kota Belud telah saya lepaskan di Sungai Kg Linau.

Program Tagal ini adalah julung-julung kali diadakan di perkampung suku kaum bajau di kawasan saya. Harapan saya semoga dengan adanya programe seperti ini akan dapat membantu penduduk kampung mendapat sumber pendapatan daripada ternakan ikan selain daripada kesempatan ini diambil oleh penduduk kampung menjadikan kawasan Tagal ini sebagai produk argo pelancongan berkonsepkan sanctuary.

Read more...

About This Blog

  © Blogger template The Business Templates by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP